|
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 8 تير 1397
|
خلق خوش درخانواده میکند اثر / خلق خوش در زندگی شیرین بود مثل شکر
تاتوانی ای برادرخلق نیکو پیشه کن / خلق نیکو مار را ز لانه اش آرد به در
خلق زشت وخشم ویکی هرگزندارد مشتری / بشنو از من کن زبد خلقی وآزینه حذر
شب که منزل می روی با نیت نیکو برو / تا شوی با خلق خوب همسر خود رو برو
وارد منزل شدی اخماتو از هم وا بکن / مهر خود را در دل افراد منزل جا بکن
الغرض منظور ما ازین جهت خیر شماست/شخص خوش خلق بنده باارزش وخوب خداست
این نصیحتها که کردم بهر مرد وهمسر است/زندگی با خلق خوش زیباتر وشیرین تر است
احترام همدگر را آرید عزیزانم بجا / تا که باشد در بینتان آرامش وصلح وصفا
http://tavazovforotani.blogfa.com
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
شعر ,
,
:: برچسبها:
شعر ,
اخلاق ,
خوش رویی ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 17 خرداد 1397
|
برخی خصلت های اخلاقی اگر در وجود فردی جمع شود،به او کرامت و شخصیت می دهد.
انسانهای برخوردار از صفات اخلاقی پسندیده ، همواره در نزد خلق و خالق عزیزند و کلامشان از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردار است.
پیامبر اکرم(ص) که خود مظهر اخلاق پسندیده بوده وهر رفتار ایشان می تواند معیار امور هر مسلمانی قرار گیرد ، در روایتی ضمن برشمردن 10 مشخصه اخلاق خوب ،حیا و پاکدامنی افراد را مهمترین شاخصه اخلاق خوب برمی شمارند.
ایشان می فرمایند:
"اخلاق خوب ده چیز است که خدا هر که را بخواهد سعادتمند کند ،آنها را نصیب او می کند:راستی گفتار،پای مردی در نبرد،بخشش به متقاضی کمک،نیکی در عوض نیکی،حفظ امانت،پیوند با خویشان ،حمایت از همسایگان ،حمایت از دوست،مهمانداری و سر سلسله آن حیا است (نهج الفصاحه 2740)
http://www.farhangnews.ir
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
اخلاق ,
خوب ,
پسندیده ,
ده ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 10 خرداد 1397
|
اخلاق نيك كمندي است كه ديگران را در دام محبت اسير مي كند و كيست كه از برخورد شايسته، خوشش نيايد و جذب چنين انساني نشود. از امام صادق ـ عليه السلام ـ پرسيدند: حد و مرز اخلاق نيك چيست؟ فرمود: آن است كه اخلاقت را نرم كني، كلامت را پاكيزه سازي و با چهره اي باز و گشاده با برادران ديني ات رو به رو شوي.(1)
اخلاق نيكو و پسنديده در 3 بخش مهم متجلي است. كه عبارتند از: «خوش رويي» و «خوش گويي» و «خوش خويي.»
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
راه ,
دستیابی ,
به ,
اخلاق ,
پسندیده ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
چهار شنبه 19 ارديبهشت 1397
|
40 حدیث در مورد اخلاق پسندیده
« 1 » پیامبر صلى الله علیه و آله:
... وَ ما یَمْنَعُكَ أنْ تُحِبَّ أنْ تَعیشَ حَمیدا وَ تَموتَ سَعیدا و اِنّما بُعِثْتُ عَلى تَمامِ مَحاسِنَ الأخْلاقِ؛ (مجمع الزوائد، ج 8 ، ص 23 )
چه چیزى مانع توست كه زندگى پسندیده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى كامل نمودن اخلاق زیبا مبعوث شده ام.
« 2 » پیامبر صلى الله علیه و آله:
اَحَبُّكُمْ اِلَى اللّهِ اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقا؛ (مجمع البیان، ج 10، ص 87 .)
محبوب ترین شما در نزد خدا، خوش اخلاق ترین شماست.
« 3 » امام صادق علیه السلام:
اِنَّ مِمّا یُزَیِّنُ الاِْسْلامَ الاَْخْلاقُ الْحَسَنَةُ فیما بَیْنَ النّاسِ؛ (مشكاة الأنوار، ص 422.)
خوش اخلاقى در بین مردم، زینت اسلام است.
.
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
40 ,
حدیث ,
اخلاق ,
پسندیده ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 20 اسفند 1396
|
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
پذیرش ,
تفاوت ,
فردی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 4 اسفند 1396
|
احتمالا شما هم در میان دوستان خود کسی رادارید که دروغگو، حیلهگر، چاپلوس، شایعهپراکن، خودخواه یا دو رو باشد. اینها همگی صفتهای انسانهای منفی هستند که با حضورشان برای طولانیمدت موجب تخریب آرامش اطرافیان خود میشوند.
این افراد بهخوبی راه ورود به زندگی و حریم شخصی مردم را یافته و خود را در هر موضوعی دخالت میدهند. برای این کار نیز باسیاست کامل رفتار میکنند. ابتدا زمینههای لازم برای قبول خود در میان جمعهای گوناگون را مهیا نموده و سپس بهگونهای جلوه میدهند که دوست هستند و وجودشان در کنار شما ضروری است. پسازاینکه وارد یک جمع شدند، شروع میکنند به القا حسهای منفی و طوری رفتار میکنند که اطرافیان حس امنیت و آرامش خود را از دست بدهند.
شک نداشته باشید که این افراد بهراحتی قادر خواهند بود جلوی پیشرفت شمارا گرفته و روال عادی زندگیتان را بر هم بزنند. بزرگترین خطر همنشینی با آنها نیز این است که بهتدریج و بدون اینکه متوجه شوید، همانند آنها شده و یک انسان منفی بین و منفیباف و بیحوصله خواهید شد.
اما همیشه برای هر مشکلی یکراه حلی هم وجود دارد. برای اینکه توان تشخیص این تیپ از شخصیتها را داشته باشید و بتوانید از آنها دوریکنید، توصیه میکنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بدانید افراد باهوش در مقابله با افراد منفی چگونه رفتار میکنند.
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
ترفند ,
تحمل ,
افراد ,
منفی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 3 آذر 1396
|
دیگران را درک کنید
براساس آموزههای قرآنی، کرامت انسانی به سبب تخلق به اخلاق الهی است. انسانها میبایست با عمل به قوانین و احکامی آن را فعلیت بخشند و متخلق به اخلاق الهی شوند. راهی که انسان از طریق آن به خلق الهی دست مییابد، راه عبودیت است که بوسیله عقل و وحی تبیین شده است.
خداوند در آیاتی از جمله آیه70 سوره اسراء از کرامت انسان سخن به میان میآورد و در آیات دیگر علت این کرامت انسانی را دست یابی انسان به اسماء و صفات الهی میداند که توانایی و ظرفیت خدایی شدن را به او بخشیده است و بر همین اساس همه ما سوی الله از فرشتگان مقرب تا دیگر موجودات، سجده اطاعت بر او برده و در خدمت انسان درآمدند. (بقره، آیات30تا34)
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
دیگران ,
را ,
درک ,
کنید ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
چهار شنبه 29 مهر 1396
|
یکی از روش های که برای رشد ارزش های اخلاقی دانش آموزان مطرح شده ، این است که یک بحران اخلاقی را بدون محدودیت از پیش تعیین شده به بحث بگذاریم.در این رویکرد، نقش معلم یا مربی یک نقش انتقادی است، معلم دانش آموزان را به مناظره کلامی تشویق می کند، بویژه طی مراحل اولیه گفت وگوی گروهی در همین فرایند بحث و مناظره گروهی، معلم باید قادر باشد تا براساس شناخت کاملی که از خصوصیات مراحل تحول اخلاقی کودکان دارد سطوح مختلف استدلال های اخلاقی را مستقر کند، معلم می تواند بر اساس ابهاماتی که در تعیین و تقسیم بندی دانش آموزان به مراحل اخلاقی در ذهن دارد سؤالات دیگری را برای آن دسته از دانش آموزانی که در وضعیت بینابینی و مبهمی قرار دارند، طرح کند تا با تصریح بیشتری به تراز استدلالی او بپردازند، نقش معلم یا مربی بسیار واجد اهمیت است، او نباید جلوتر از دانش آموزان گامی برداشته و یا استدلالی را پیش کشد، او فقط هدایتگر غیرمستقیم و تصریح کننده استدلال های کودکان برای بیان صحیح استدلال خودشان است.
:: موضوعات مرتبط:
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
ارزش ,
اخلاق ,
دانش آموز ,
رشد ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
چهار شنبه 15 مهر 1396
|
رییس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷_۹۶با تاکید بر اینکه محیط مدارس ما باید محیط اخلاق و ادب باشد ، گفت:چگونه باید در محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل و به فکر دیگران احترام بگذاریم؟
و حالا پاسخ این سوال چیست؟
مقدمه
.واقعیت امر این است که گاه مبحث آموزش بیش از پرورش در مدارس مورد توجه قرار میگیرد و آنچه مسلم است معلمان ماموریت آموزشی خود را بیش از پرورش مدنظر قرار داده اند و این امر تا حدود زیادی به ساختارها بازمی گردد، اما در واقع معلمان باید دانش آموزان را با اعتماد به نفس، قوی و کارآمد تربیت و هدایت کنند لذا توجه به مسئله پرورش فرزندان در کنار مباحث آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به نظر می رسد که با توجه به موضوع مقاله پرسش مهر ۹۷_۹۶ باید در مدارس برنامه ریزی لازم برای افزایش مهارت های زندگی بیش از درس و نمره مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که مسئله نحوه برخورد با زندگی و آدم های پیرامون موضوعی محوری است و اگر این مبحث در راس اهداف قرار بگیرد آنگاه می توان گفت هم آموزش و پرورش و هم معلم به معنای واقعی کلمه در راستای رسالت خود حرکت می کنند. ولی این نکته را هم باید ذکر کرد که علی رغم تمامی این مسائل باز هم معلمان توانسته اند دانش آموزان را در حد خوب و قابل قبولی تربیت کنند.
نقش معلم
۱_معلم در ارتباط خود با دانش آموز باید موارد بسیاری را در نظر بگیرد، به عنوان نمونه معلم نباید رفتارهای خشن و تند را به کار بگیرد و یا زیادی با دانش آموز مدارا کرده و صمیمیت بی حد و مرز داشته باشد؛ زیرا در این صورت دانش آموز نه تنها از معلم حساب نمی برد بلکه ممکن است بی احترامی کرده و در رفتارهای خود از حدود خارج شود. لذا توصیه من این است که معلم با پرهیز از افراط و تفریط، موضوع اعتدال را مدنظر قرار دهد.
۲_معلم باید برای تربیت صحیح دانش آموزان حس اعتماد را هم در آنها پرورش داده و سپس کلاس را صرفاً تبدیل به کلاس درس نکند یعنی باید کلاس همانند زنگ پرورشی اداره شده و بایدها و نبایدها، هنجارها و ناهنجاریها به دانش آموز آموخته شود. در این کلاس دانش آموز باید اجازه داشته باشد که دغدغه ها و دل نگرانی هایش را برای معلم تعریف کرده و از وی کمک بخواهد. در این ارتباط باید به این نکته هم اشاره کرد که اگر حس اعتماد بین دانش آموز و معلم برقرار شود، آنگاه معلم می تواند تمام اصول رفتاری و تربیتی را به شکلی صحیح به خورد دانش آموز دهد به طوری که این اصول تا همیشه در ذهن کودک یا نوجوان ماندگار شود.
نتیجه
بنا براین آنچه می بایست در مدارس کشور ما صورت پذیرد ،ایجاد روحیه و فرهنگ تعامل پذیری با یکدیگر و تحمل افکار و اعتقادات دیگران است. در صورتی که دانش آموزان ،معلمین و حتی اولیاء بتوانند این فرهنگ را در دانش آموزان و در محیط آموزشی نهادینه سازند،در آینده افرادی انتقاد پذیر و با روحیه تعامل بیشتر و ارتجاع پذیر خواهیم داشت. در سال تحصیلی اخیر همانگونه که واقفیم رئیس جمهور محترم پرسش مهر را طوری عنوان کرد که به بررسی این موضوع پرداخته شود. با توجه به وضعیت دنیای کنونی در کشور ما می بایست دانش آموزانی تربیت شود که در دنیای آینده بتوانند ارتباط کامل و دقیقی با دنیای پیرامون برقرار سازند. چرا که آنان دولتمردان آینده کشور هستند و آینده کشور به دست آن هاست. در صورتی که بتوانند از روحیه تعامل و احترام به یکدیگر برخوردار شوند از آینده مطمئنی در کشور برخوردار خواهیم بود.
http://happy-school.blogsky.com/
:: موضوعات مرتبط:
احترام ,
اخلاق ,
ادب ,
,
:: برچسبها:
نقش ,
معلم ,
تحمل ,
افکار ,
دیگران ,
احترام ,
,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
یک شنبه 4 مهر 1396
|
:: موضوعات مرتبط:
ویدیو ,
اخلاق ,
,
:: برچسبها:
,
ویدیو ,
خشونت ,
,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
|
|