هیچ چیز در ترازوی عدل الهی سنگین تر از اخلاق نیکو نیست.«پیامبر اکرم (ص)»

پرسش مهر 18 : چگونه باید در محیط مدرسه احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
دسته بندی موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین مطالب
دیگر موارد

Alternative content



نجوم | آپلود
کبوتران زمینی | گالری عکس
بازی آنلاین | قیمت طلا
زیبا سازی وبلاگ

href=http://www.20tools.com/java/zekr>دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ

Up Page


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 46
:: کل نظرات : 14

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 5
:: باردید دیروز : 7
:: بازدید هفته : 12
:: بازدید ماه : 5
:: بازدید سال : 173
:: بازدید کلی : 3154
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 25 تير 1397
 
1- گفتار باید همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقولون مالا تَفعلون»(202)
 
 2- گفتار باید همراه باتحقیق باشد. (هدهد به سلیمان‏علیه السلام گفت: خبرى قطعى و تحقیق شده آورده‏ام) «بِنَباءٍ یَقین»(203)
 
 3- گفتار بایستى دل پسند باشد. «الطّیّب مِن القَول»(204)
 
 4- گفتار باید رسا و شفّاف باشد. «قَولاً بَلیغاً»(205)
 
 5 - گفتار باید نرم باشد. «قولاً لَینّاً»(206)
 
 6- گفتار باید بزرگوارانه باشد. «قَولاً كریماً»(207)
 
 7- گفتار باید قابل عمل باشد. «قَولاً مَیسوراً»(208)
 
 8 - با همه اقشار خوب سخن بگوییم، نه تنها با افراد و گروه‏هاى خاص. «قولوا للنّاس حُسناً»(209)
 
 9- در گفتار بهترین مطلب و شیوه را انتخاب كنیم. «یقولوا الّتى هىَ اَحسن»(210)
 
 10- در گفتار هیچ گونه لغو و باطلى در كار نباشد. «اِجتَنِبوا قَول الزّور»(211) و «عن اللَّغو مُعرضون»(212)
 
http://adab-ehteram-akhlagh.blogfa.com

:: موضوعات مرتبط: ادب , ,
:: برچسب‌ها: نکته , ادب , گفت و گو ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 16 تير 1397
 
هر يك از ادب و بى  ادبى نشان‌هايى دارد. شناخت ادب هم جز باتوجه به نمودهاى بى  ادبى ميسر نمى گردد. اين نمودها و نشانه  ها وعلايم، هم در گفتار نمايان است، هم در رفتار و برخورد.
اگر عاقلانه زيستن و متانت در گفتار و وقار در رفتار، نشانه ادب  است. بى خردى، گفتار زشت، بددهانى، تندخويى، زشت گويى، دشنام  و توهين، سبكسرى و خيره  سرى، لجاجت و عناد و ... هم بى  ادبى  است.
اگر كنترل دوستي‌ها و معاشرت‌ها ادب است، بى  ادبى يعنى رفت وآمد با افراد ناباب و بى  دقتى در گزينش دوستان و بى  تعهدى درمجالستها و رفاقتها. آنكه زشت گفتار و بدزبان است، به تعبير حضرت  على(ع) از ادب بى  بهره است: «لاادب لسيئ النطق.» [6].
كسى كه در برخورد با افراد، حاضر نيست از آنان با عظمت وتكريم ياد كند و مدام به سخره كردن ديگران و غيبت آنان مشغول است،آن‌كه ياوه ديگران را با ياوه و دشنامشان را با دشنامى زشت  تر پاسخ  مى دهد، آنكه در مجالس و محافل و صفها، رعايت  حق ديگران و نظم  و مقررات و سكوت و نوبت را نمى كند، آنكه حاضر نيست  به حرف ديگران گوش دهد، كسى كه در گفتگو و بحث، داد مى زند و جانب انصاف و حق را مراعات نمى كند، آن‌كه ... اين‌ها همه  نشانه  هايى از فقدان ادب است. 
از آن سو، مراعات آداب در خوردن، آشاميدن، لباس پوشيدن ، خلال كردن، دهن دره، سرفه، عطسه و ... نشان ادب است.بى  ادبى، بى  اعتنايى به حقوق و شخصيت و حرمت انسانهاست. اگركسى هنگام عطسه، آب دهان به سفره و صورت بيفكند، يا به طرزمشمئزكننده  اى غذا بخورد، يا به جاى تقديم دو دستى نامه و وسيله وابزار، آن را پرت كند يا حتى يك دستى بدهد، يا هنگام مطالعه شما، سرو صدا كند، يا هنگام خلوت، سرزده وارد اتاقتان شود، و اجازه ورود نگيرد، اينها نمونه  هايى از مراعات نكردن ادب اجتماعى است.
جالب اين است كه اسلام براى همه اين موارد، دستورالعمل دارد.«تربيت اسلامى » و اخلاق مكتبى، همه دستورها و «بايد» و «نبايد»هايش،«ادب  آموزى » است.كسى كه پاى  بند تعاليم دين نباشد، از حوزه ادب به  وادى بى  ادبى پاى نهاده است.
 
https://www.ziaossalehin.ir

:: موضوعات مرتبط: ادب , ,
:: برچسب‌ها: نشانه , ادب ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 30 خرداد 1397
 
متاسفانه تعداد افراد بی ادب که به آنها فحاش و بد دهن هم میگویند کم نیست واین به خاطر این است که افراد زود از کوره در میروند و کنترلشان را از دست میدهند . جای نگرانی نیست چون این هم درمان دارد .
 
با افراد فحاش و بد دهن اینگونه رفتار کنید
 
عصبانی نشوید! چرا باید اجازه دهید یک نفر دیگر احوال شما را تعیین کند؟ 
وقتی کسی به ما بی ادبی می کند، اولین واکنش ما محافظت از خودمان است. ناراحت می شویم و با چیزی مثل این پاسخش را می دهیم:«چطور جرات می کنی با من اینطور حرف بزنی؟» «سر من داد نزن!» با این روش، ما این فرد عصبانی را به مشکل خودمان تبدیل می کنیم.
 
 
 

:: موضوعات مرتبط: ادب , ,
:: برچسب‌ها: روش , صحیح , برخورد , با , شخص , بی ادب , فحاش ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 23 خرداد 1397
امام صادق(ع) فرمود: پدرم مرا به سه نكته ادب كرد ... فرمود: هركس با رفيق بد همنشينى كند، سالم نمى  ماند و هر كس كه مراقب و مقيدبه گفتارش نباشد پشيمان مى گردد و هر كس به جاهاى بد، رفت و آمدكند، متهم مى شود[1].»
يكى از نكات مهم مربوط به معاشرت، آن است كه آنچه را در باره  خود نمى پسندى، در باره ديگران هم روا ندانى و آنچه نسبت  به  خويش دوست مى دارى، براى ديگران هم بخواهى و آنچه را در كارديگران زشت مى شمارى، براى خود نيز زشت  بدانى. اگر از كارهاى  ناپسند ديگران انتقاد مى كنى، همان كارها و صفات در تو نباشد. اين نوعى «خود ادب كردن » است و كسى به اين موهبت دست مى يابد كه ازفرزانگى و هوشيارى و عقلانيتى تيز و بصير برخوردار باشد.
به  فرموده حضرت امير(ع): «كفاك ادبا لنفسك اجتناب ما تكرهه من غيرك »؛ [2] .
در ادب كردن تو نسبت  به خويشتن، همين تو را بس كه آنچه را ازديگرى ناپسند مى بينى از آن پرهيز كنى.
هر كس حد و مرز خود را بشناسد و از آن فراتر نرود، داراى ادب  است. بى  ادبى، نوعى ورود به منطقه ممنوعه و پايمال كردن حد و حريم  در برخوردهاست.
اين سخن بلند اميرمؤمنان (عليه‌السلام)  را هم در اين زمينه بخوانيم كه  فرمودند:
«افضل الادب ان يقف الانسان على حده و لا يتعدى قدره »؛ [3] .
برترين ادب، آن است كه انسان بر سر حد و مرز و اندازه خويش  بايستد و از قدر خود فراتر نرود.»
ادب، به خودى خود يك ارزش اخلاقى و اجتماعى است وارزش  آفرين، هم براى فرزندان، هم براى اوليا كه تربيت  کننده آنانند.ادب در هر كه و هر كجا باشد، هاله اى از محبت و مجذوبيت را بر گردخود پديد مى  آورد و انسان باادب را عزيز و دوست داشتنى مى كند.ادب، خودش يك سرمايه است و هر سرمايه اى بدون آن بى بهاست. مدالى است بر سينه صاحبش كه چشمها و دلها را خيره و فريفته  مى سازد.
 
https://www.ziaossalehin.ir

:: موضوعات مرتبط: داستان , ادب , ,
:: برچسب‌ها: روایت , ادب ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 31 ارديبهشت 1397
 
به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و براى‏ آن  /  ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نيافتم
و اگر از پس اين امر برنيامد  /  براى آن چيزى بهتر از دم فروبستن از دروغ نيافتم
و از غيبت مردمان، همانا غيبت آنان را  /  خداوند با عظمت در كتاب‏ها حرام كرده است
اى نفس، اگر سخن تو  /  نقره است، سكوت طلاست

:: موضوعات مرتبط: ادب , شعر , ,
:: برچسب‌ها: شعر , ادب , ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 17 فروردين 1397

دو کودک با ادب
روزی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که هر دو کودک بودند، برای نماز خواندن به مسجد رفتند. پیرمردی در حال وضوگرفتن بود. امام حسین(ع) در حرکات پیرمرد دقت کردند و دیدند، درست وضو نمی گیرد. امام حسین(ع) بدون این که پیرمرد متوجه شود، ماجرا را برای برادرش امام حسن(ع) تعریف نمود و در گوش برادر گفت: «چگونه به این پیرمرد بگوییم وضویش اشتباه است؟» امام حسن(ع) کمی فکر کرد و پاسخ داد: «باید طوری به او بگوییم که ناراحت نشود».آن دو نزد پیرمرد رفتند و گفتند: «پدرجان سلام! ما با هم برادریم، هرکدام فکر می کنیم دیگری وضوی نادرست می گیرد. اگر زحمتی نیست میان ما داوری کنید تا بفهمیم وضوی کداممان درست است.» پیرمرد پذیرفت.
اول امام حسین(ع) که کوچک تر بود وضو گرفت، پیرمرد متوجه شد وضوی او درست است و به اشتباه خودش در وضوگرفتن آگاه شد، اما تصمیم گرفت تا ببیند برادر بزرگ تر چه می کند. امام حسن(ع) هم وضو گرفت، وضوی او هم بدون اشتباه بود. پیرمرد فهمید آن دو کودک درست وضو می گیرند. پس به آن ها گفت: «وضوی هر دوی شما صحیح است. من وضوی اشتباه می گرفتم».
دو برادر، از پیرمرد، تشکر و خداحافظی کردند و رفتند و پیرمرد، به خود گفت: «به به عجب کودکان با ادبی... آن ها احترام مرا نگه داشتند و کاری کردند که من خودم به اشتباهم پی ببرم، بدون این که آن ها به من چیزی بگویند.»
https://article.tebyan.net

:: موضوعات مرتبط: داستان , احترام , ادب , ,
:: برچسب‌ها: ادب , احترام , بزرگترها , ,
:: بازدید از این مطلب : 4724
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
جمعه 12 دی 1396
 
رعـایـت ادب و مـــراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی می توانند قدرت فــردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و بـرایـمـان ارزش و اهـمــــیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار میکنند.
 
به نظر من بهترین سیاست در احترام گذاشتن به دیگران خلاصه می شود و خودم به شخصه افتخار میکنم که برای این موضوع اهمیت بسیار زیادی قائل هستم. این روزها رادیو و تلویزیون در جوامع غربی برای ادب و احترام ارزش زیادی قائل نمی شوند و آنرا از جمله موارد ایجاد عزت نفس نمی دانند.
 
در این کشورها بسیاری از فعالان صدا و سیما، مجریان، منتقدین، سخنگوهای رادیو، و نهایتاً کمدین ها صرفاً با خار کردن افراد دیگر و توهین و اهانت به آنها و تمسخر کردنشان باعث خنده دیگران شده و به این طریق به شهرت می رسند.
 
باید قبول کنیم که برخی از ورزشکاران نیز ادب خود را حفظ نمی کنند، حتی ادب در برخی از آگهی های بازرگانی نیز رعایت نمی شود و این امر یکی از مهمترین دلایلی است که من ترجیح می دهم تلویزیون تماشا نکنم.
 
نمی توان هیچ حسابی روی سلیقه افراد باز کرد؛ اما به هر حال در زندگی شخصی ادب، ملاحظه، و احترام همیشه بهترین انتخاب ها در زمان رفتار کردن با دیگران حساب می شوند.
 
ادب و مراعات حقوق دیگران سبب می شود شما فرد قدرتمندی جلوه کنید. ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند، اما در عین حال باید در نظر داشت که همه ما انسان هستیم و هیچ گاه نمی توانیم 100% کامل باشیم و این امکان وجود دارد که در برخوردهایمان با دیگران دچار خطا و یا اشتباه شویم.  اما به هر حال هر چقدر به دیگران محبت کرده و با آنها مؤدبانه برخورد کنیم به همان میزان آنها به ما محبت کرده و ما را مورد احترام خود قرار می دهند.
 
http://irannaz.com/news_detail_9691.html
 

:: موضوعات مرتبط: احترام , ادب , ,
:: برچسب‌ها: قدرت , ادب , نزاکت , احترام , دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : نيلوفر خان محمدي
چهار شنبه 15 مهر 1396
 
رییس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷_۹۶با تاکید بر اینکه محیط مدارس ما باید محیط اخلاق و ادب باشد ، گفت:چگونه باید در محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل و به فکر دیگران احترام بگذاریم؟        
و حالا پاسخ این سوال چیست؟
                       
مقدمه
 .واقعیت امر این است که گاه مبحث آموزش بیش از پرورش در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد و آنچه مسلم است معلمان ماموریت آموزشی خود را بیش از پرورش مدنظر قرار داده اند و این امر تا حدود زیادی به ساختارها بازمی گردد، اما در واقع معلمان باید دانش آموزان را با اعتماد به نفس، قوی و کارآمد تربیت و هدایت کنند لذا توجه به مسئله پرورش فرزندان در کنار مباحث آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به نظر می رسد که با توجه به موضوع مقاله پرسش مهر ۹۷_۹۶ باید در مدارس برنامه ریزی لازم برای افزایش مهارت های زندگی بیش از درس و نمره مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که مسئله نحوه برخورد با زندگی و آدم های پیرامون موضوعی محوری است و اگر این مبحث در راس اهداف قرار بگیرد آنگاه می توان گفت هم آموزش و پرورش و هم معلم به معنای واقعی کلمه در راستای رسالت خود حرکت می کنند. ولی این نکته را هم باید ذکر کرد که علی رغم تمامی این مسائل باز هم معلمان توانسته اند دانش آموزان را در حد خوب و قابل قبولی تربیت کنند.
                       
نقش معلم
۱_معلم در ارتباط خود با دانش آموز باید موارد بسیاری را در نظر بگیرد، به عنوان نمونه معلم نباید رفتارهای خشن و تند را به کار بگیرد و یا زیادی با دانش آموز مدارا کرده و صمیمیت بی حد و مرز داشته باشد؛ زیرا در این صورت دانش آموز نه تنها از معلم حساب نمی برد بلکه ممکن است بی احترامی کرده و در رفتارهای خود از حدود خارج شود. لذا توصیه من این است که معلم با پرهیز از افراط و تفریط، موضوع اعتدال را مدنظر قرار دهد. 
                 
۲_معلم باید برای تربیت صحیح دانش آموزان حس اعتماد را هم در آنها پرورش داده و سپس کلاس را صرفاً تبدیل به کلاس درس نکند یعنی باید کلاس همانند زنگ پرورشی اداره شده و بایدها و نبایدها، هنجارها و ناهنجاری‌ها به دانش آموز آموخته شود. در این کلاس دانش آموز باید اجازه داشته باشد که دغدغه ها و دل نگرانی هایش را برای معلم تعریف کرده و از وی کمک بخواهد. در این ارتباط باید به این نکته هم اشاره کرد که اگر حس اعتماد بین دانش آموز و معلم برقرار شود، آنگاه معلم می تواند تمام اصول رفتاری و تربیتی را به شکلی صحیح به خورد دانش آموز دهد به طوری که این اصول تا همیشه در ذهن کودک یا نوجوان ماندگار شود.
 
نتیجه
بنا براین آنچه می بایست در مدارس کشور ما صورت پذیرد ،ایجاد روحیه و فرهنگ تعامل پذیری با یکدیگر و تحمل افکار و اعتقادات دیگران است. در صورتی که دانش آموزان ،معلمین و حتی اولیاء بتوانند این فرهنگ را در دانش آموزان و در محیط آموزشی نهادینه سازند،در آینده افرادی انتقاد پذیر و با روحیه تعامل بیشتر و ارتجاع پذیر خواهیم داشت. در سال تحصیلی اخیر همانگونه که واقفیم رئیس جمهور محترم پرسش مهر را طوری عنوان کرد که به بررسی این موضوع پرداخته شود. با توجه به وضعیت دنیای کنونی در کشور ما می بایست دانش آموزانی تربیت شود که در دنیای آینده بتوانند ارتباط کامل و دقیقی با دنیای پیرامون برقرار سازند. چرا که آنان دولتمردان آینده کشور هستند و آینده کشور به دست آن هاست. در صورتی که بتوانند از روحیه تعامل و احترام به یکدیگر برخوردار شوند از آینده مطمئنی در کشور برخوردار خواهیم بود.
 
http://happy-school.blogsky.com/

:: موضوعات مرتبط: احترام , اخلاق , ادب , ,
:: برچسب‌ها: نقش , معلم , تحمل , افکار , دیگران , احترام , ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
سلام و درود : این وبلاگ براي پاسخ به پرسش مهر 18 رياست محترم جمهوري ایجاد شده است.امیدوارم که مطالب این وبلاگ مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

چقدر ، احترام به افکار دیگران برای شما مهم است؟

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان  پرسش مهر و آدرس www.porseshmehr301.loxblog.ir  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.